maanantai 7. huhtikuuta 2008

Futishuligaaneja ja Berliini

Maanantaina International Marketingin tentin jälkeen ( joka osoittautui melko helpoksi ) suuntasimme Daniel:n, Michal:n ja Noemin kanssa katsomaan Slavia-Sparta jlakapallo-ottelua Prahan vanhalle futis-stadiumille. Kyseinen ottelu piti pelata uudella stadiumilla, mutta kyseinen kompleksi valmistuukin vasta kesällä. Michal on suuri Slavia fani ja hankki meille liput Slavian kannattajien katsomosta, joten katsoimme parhaaksi ostaa itsekin Slavian huivit ja aloittaa raivokkaan Slavian kannattamisen. Slavian kannattajat osottautuivat aika värikkääksi porukaksi polttaessaan Spartan huiveja ja kiipeämällä aitojen yli kentälle.

minä ja Michal Slaviaa kannattamassa.

Ensimmäinen puoliaika meni ilman maaleja, mutta toisella puoliajalla alkoikin sitten tapahtumaan. Slavian tehdessä ensimmäisen maalin alkoivat jotkut kannattajat heitellä uudenvuoden pommeja ympäri kenttää ja katsomoja. Tämän lisäksi jotkut alkoivat sytytellä kangastukkoja palamaan sekä heittelemään katsomon tuoleja =D Emme oikein ymmärtäneet tätä traditiota, mutta katsoimme parhaaksi pommien uhkaavasti lähestyessä meidän istumapaikkaa siirtyä hakemaan ulkoota yhdet oluet. Tämä oli ihan fiksu veto, sillä tällä välin Slavian kannattajat onnistuivat hajottamaan metalliportin, joka sulki katsomon kentästä ja tästähän ei 60 päinen poliisikomppanja tykännyt. He puolestaan päättivät alkaa rynnäköidä katsomoon ja ampua kyynelkaasua. Pääsimme juuri kaasua pakoon, mutta jonottaessamme olutta melkein koko katsomon osa tyhjeni porukasta, jotka tulivat ulos "hieman" silmiään hieroen... Peli jatkui koko tämän ajan, mutta tuntui siltä, ettei kukaan sitä seurannut =D

Videoa tällä kertaa Spartan puolella olevasta rähinöinnistä ja vähän myös meidän =)

Sparta tasoitti vielä ennen pelin loppumista ja loppunumerot olivat 1-1. Pelin jälkeen päätimme käydä vielä yhdellä oluella, koska kaikki bussit olivat aivan täynnä ihmisiä. Viikon muut arkipäivät menivät pitkälti koulutöiden parissa ja Berliinin matkaa odotellessa, jonne lähdimme perjantai aamuna.

Matka Berliinin kestä vajaan viisi tuntia, mutta onneksi juna oli erittäin mukava, joten koko matkan pystyi enemmän tai vähemmän torkkumaan. Junalippu Praha-Berliini-Praha maksoi noin 100 euroa, joten odotukset matkan suhteen olivat korkealla. Matkassa Prahasta oli minun lisäksi Jacquie, Luc, Daniel ja sini. Berliinin pääasemalle saavuttuamme meitä oli vastassa Hanna Nyman, joka saapui viikonloppulomalle Suomesta. Lisäksi odottelimme vielä tunnin Nokelaisen Hannaa, joka tuli Berliiniin Tanskan vaihtapaikastaan. Odottelu ei haitannut, sillä Berliinin asema on muihin näkemiini juna-asemiin verrattuna aivan toista luokkaa, tuntui enemmän kauppakeskukselta kuin asemalta.

Hostellimme sijaitsi parin pysäkin päässä keskustassa ja meille kaikille oli varattu yhteinen huone. Hostelli oli suht halpa ja muuten hyvä, jos suihkua ei oteta huomioon. Suihkussa ei nimittäin pystynyt veden lämpötilaa säätelemään, joten vaihtoehtoina oli kiehuvan kuuma vesi tai avantovesi. Perjantaina kävimme Danielin opastuksella kiertelemässä keskustassa ja syömässä erittäin hyvässä raflassa. Tsekin ruokakulttuurin jälkeen berliiniläinen ruoka maistui loistavalta eikä saksalaisia oluita voi myöskään moittia. Menimme perjantaina suht aikasten nukkumaan, sillä kaikki olivat väsyneitä matkasta.
Berliner Dom

Reissuporukka Brandenburgin portilla

Missasimme Berliinissä tässä kuussa olevat Helsinkiviikot, sääli...

Lauantaina osallistuimme kuuden tunnin ilmaiselle opaskierrokselle Berliinin nähtävyyksiin, joka osottautui erittäin hyväksi. Opas tiesi kaiken Berliinistä ja sen historiasta ja matkan varrella näimme mm. Brandenburgin portin, Berliinin muurista jäljellä olevan osan ja kävimme parkkipaikalla minkä alla Hitlerin bunkkeri sijaitsi. Lisäksi opas kertoi paljon natsi-ajasta ja Berliinin muurista ja sen sortumisesta, jotka olivat jo päässeet yläasteen historiantunneilta unohtumaan. Ainoa miinus matkassa oli perskeleen kylmä sää joka ei hirveästi huhtikuulta tuntunut. Kierroksen loputtua noin 4 aikaan päätimme käydä lämmittelemässä kahvilassa ja tämän jälkeen suuntasimme takaisin hostellille.

Berliinin muuri

Illalla lähdimme käymään pubcrawl baarikierroksella, joka maksoi 12 euroa. Hinnalla sai ilmaiset sisäänpääsyt baareihin ja yökerhoihin sekä ilmaisia shotteja. Shotit osoittautuivat laimennetuksi appelsiinimehuksi, joten erkanimme porukasta 3 baarin jälkeen. Daniel oli asunut Berliinissä 6 viikkoa, joten hän vei meidät vielä yhteen erittäin mukavaan baariin, ennen kuin päätimme suunnata takaisin hostellille.

Hanna, Daniel, Jacquie ja Sini valmiina maistamaan appelsiinimehushottia.

Sunnuntaina meillä oli noin 4 tuntia aikaa kierrellä keskustassa ennen kuin juna lähtisi takaisin Prahaan. Yritimme mennä käymään Berliinin televisio tornissa, mutta tunnin jonotus ja 9 euron sisäänpääsymaksu olivat liikaa. Tämän sijasta lähdimme kävelemään keskustan alueelle missä sijaisti uusi liittokanslerin palatsi, sekä Reichstag:ssa; parlamenttirakennus, jonka palaminen auttoi Hitlerin valtaanpääsyä. Rakennus oli kunnostettu noin 10 vuotta sitten ja sen päällä sijaitsevaan lasikupoliin pääsi turistit käymään ilmaiseksi.

Berliini oli tavallaan erittäin loistava kaupunki täynnä historiaa. Kaikkialla on vielä rakennustyömaita ja uusi metrolinjoja rakennetaan idän ja lännen välille. Kaupunkiin täytyy palata noin 5 vuoden päästä, koska tuossa ajassa se on varmasti muuttunut paljon.