tiistai 15. huhtikuuta 2008

Krakow

Tämän viikon tiistaina oli vuorossa tsekin välikoe. Tietoa ei ole vielä kuinka meni, mutta täytyy sanoa, että kyseinen kieli ei ole minua varten. Slaavikielet ovat niin erilaisia muihin verratuina, että oppimiseen kuluu tuhottomasti aikaa. Lisäksi ensi viikolla pitää maanantaina pitää ensimmäinen esitelmä omasta maastaan tsekikisi; saa nähä kuinka selviän kyseisestä luennosta.

Viime viikolla ei tapahtunut muuten mitään erikoista. Olin taas pitkästä aikaa Nation2Nation bileissä, joissa esiintyi tällä kertaa Italia. Bileet olivat Kamikaze klubilla, joka on ehdottomasti paras klubi, millä kyseisiä bileitä pidetään. Kouluhommia on nyt jo aivan liikaa ja deadlinet pukkaa koko ajan päälle. Ensi viikko täytyykin pyhittää hyvin pitkälti lukemiselle.

Perustylsän alkuviikon jälkeen olikin sitten vuorossa torstai ja lähtö kohti Krakowaa. Lähdimme Prahasta klo 21.25 lähtevällä yöjunalla. Torstaina matkaan lähti minun lisäkseni Luc, Jacquie, Pierre, Reka, Petra ja Eliza. Suurin osa muusta seurueesta saapui joko bussilla buddy systemin järjestämällä matkalla tai vasta lauantai aamuna. Emme ostaneet itsellemme vuodepaikkaa, vaan varasimme 7 hengelle yhden istumasloossin. Täytyy sanoa, että yön aikana ei hirveän hyvin tullut nukuttua, koska penkit olivat epämukavat ja hytti liian pieni 7 hengelle. Lisäksi hytti oli tuhottoman kuuma.

Mukavan yön jälkeen saavuimme klo. 7 Krakowaan ja suuntasimme suoraan suht keskustassa sijaitseen "Good bye Lenin"- hostelliin. Hostelli osoittautui paremmaksi kuin Berliinin ja kävin heti sinne päästyäni noin 30 minuutin suihkussa. Oli mukava käydä kunnon suihkussa 2 kuukauden tauon jälkeen :) Suihkuttelujen jälkeen lähdimme porukalla syömään aamiaista keskustassa sijaitsevaan kahvilaan ja tämän jälkeen suuntasimme bussilla noin tunnin päässä Krakowan keskustasta sijaitsevaan Auschwitz:n keskitysleiriin. 4 tunnin kiertely keskitysleirillä oli kokemus, jollaisia ei usein koe. Aurinkoisessa ja lämpimässä säässä oli vaikea kuvitella kuinka hirveä paikka kyseinen leiri oli vain reilut 50 vuotta sitten ollut, mutta huoneet täynny matkalaukkuja, kenkiä ja tapettujen ihmisten hiuksia saivat tajuamaan mitä leirillä oli tapahtunut. Lisäksi monet tarinat ja kuvat uhreista sekä kävely krematoriumissa ja kidutushuoneissa vetivät hiljaiseksi.

Auschwitz.

Krakowaan palattuamme lähdimme hostellissa käynnin jälkeen syömään erittäin hyvään Puolalaiseen ravintolaan. ruokailun jälkeen kävimme vain keskustorilla yhdellä oluella sillä väsymyksestä ja keskitysleirillä käynnistä johtuen porukka ei ollut hirveän juhlatuulella.

Krakowan tuomiokirkko.

Mukavien 9 yöunien jälkeen söimme aamiaista hostellilla, jonka jälkeen lähdimme käymään noin 20 kilometrin päässä Krakowasta sijaitsevassa Wielickan kylässä, joka on kuuluisa sen vuosisatoja vanhasta suolakaivoksesta. Ilma lauantaina oli perjantaihin verrattuna erittäin kylmä, joten oli mukava mennä kaivoksiin lämmittelemään. Opastettu kierros kaivoksiin alkoi 380 portaan kapuamiselle alaspäin kaivoksen ensimmäiseen osaan. Olisi kuvitellut että noin 150 metrin syvyydessä oli kylmä, mutta asteita oli noin 15. Kierrokseen kuului vanhojen kaivostyökalujen esittely, vanhojen suolapatsaiden valokuvaaminen, kaivoskirkossa käyminen sekä suuren kaivoksessa sijaisevan juhlasalin esittely. Lisäksi kiersimme suolajärvien ympärillä, sekä kuulimme millaista oli kaivostyöntekijöiden arki noin 400 vuotta sitten. Kaivoksessa käyminen oli mukavan erilainen kokemus eikä kaivoksesta pääsi pois hissillä, mikä oli mukava yllätys :)

150 metrin syvyydessä Wielickan kaivoksissa, vanhoja suolasta veistettyjä patsaita.

Lauantai iltana kävimme syömässä Italialaisessa ravintolassa ja tämän jälkeen lähdimme etkoilemaan hostellillemme. Kaikki Krakowassa olevat vaihtarit kokoontuivat etkojen jälkeen Prozak nimiselle klubille ja tunnelma olikin 60 hengen vaihtariporukalla kuin N2N bileissä.

Puolalainen olut ei kyllä pärjää vertailussa tsekkiläiselle. Kyseinen olut oli erityisen pahanmaikunen, jota ei nimestä voinut päätellä ;)

Luc, Petra, Dennis, Eliza ja Reka Prozak klubilla.

Sunnuntaina oli meillä ohjelmassa vain Krakowan vanhassa kaupungissa kiertelyä, jonka aikana kävimme mm. vanhalla kauppatorilla ja Krakowan linnalla. Suuren osan päivästä vietimme kuitenkin joenrannalla nurmikolla loikoillen ja nauttien lämpimästä kevätsäästä. Kävimme päivän aikana syömässä halvassa pikaruokaravintolassa, sillä Puolan hintataso oli yllättävän korkea. Olisin luullut, että Krakowa on halvempi kuin Praha, mutta näin ei todellakaan ollut. Baarissa joutuin oluesta maksamaan noin 2,5 euroa ja tuoppi oli vain 0,4 litran kokoinen, suorastaan ryöstöhintoja!

Krakowasta lähdimme jälleen yöjunalla, mutta tällä kertaa junassa ei lämmitystä ollut, joten palelimme koko matkan takaisin Prahassa olimme klo 6. Yön aikana nukuin yhteensä noin 45 minuuttia, joten aamun markkinoinnin luennot menivät aika horroksessa.