maanantai 28. huhtikuuta 2008

Vihdoinkin kevät!!!

Viime maanantaina oli saksalaisen Danielin synttärit. Kävimme International Marketingin esitelmän jälkeen ostamassa hänelle lahjaksi pari tsekkiläistä olutlasia, sekä tynnyrillisen Budvar-olutta. Etkoiltiin sitten hänen dormissaan, jonka jälkeen lähdimme käymään melko kaukana keskustasta ja dormeista sijaitsevalla Crossclub:lle. Toinen visiittini kyseisessä paikassa oli vielä parempi kuin ensimmäinen. Tällä kertaa musiikki oli erittäin hyvää, paikalla oli joku ulkomaalainen dj, joka soitti tekno/trance-tyyppistä musiikkia. Yleensä en kyseisenlaisesta musiikista pidä, mutta kyseisen dj:n soittama musiikki oli loistavaa!

Synttäriporukkaa Crossclub:lla.

Seuraavana päivänä kävin koululla tekemässä koulutöitä, koska loppuviikko menisi vanhempien kanssa, jotka viipyivät Prahassa keskiviikosta lauantaihin. En myöskään mennyt tällä tiistaina N2N bileisiin, sillä koulutyöt puskivat pahasti päälle.

Vanhempien saavuttua keskiviikko iltapäivällä Prahaan ja majoittautumisen jälkeen lähdimme kävelemään Charles Bridge:lle ja Prahan linnalle. Päivä oli suht lämmin, joten keskustassa oli mukava kävellä, vaikka tunnetuimmat kävelyreitit olivat tupaten täynnä turisteja. Varsinkin Italialaiset turistit ovat valloittaneet tänä keväänä Prahan keskustan ja he aina pyörivät noin 40 hengen porukoissa. Tyypillisen italialaisturistin tunnistaa elämää suuremmista aurinkolaseista, kullan/hopeanvärisistä kengistä, turkishupputakista, D&G farkuista ja tärykalvoja hivelevästä älämölöstä ja kansanlauluista. Kuvauksesta voi päätellä, että suhtaudun erittäin positiivisesti kyseisiin turistiryhmittymiin ;)

Vanhemmat Vanhan kaupungin aukiolla.

Joenrantaravintolassa olusella.

Torstaina oli vielä keskiviikkoakin lämpimämpi päivä. Koulusta päästyäni tapasin vanhempani keskustassa ja menimme kävelemään pitkin joenrantaa sekä Petrin kukkulalle. Söimme myös lounaan vanhankaupungin torilla. Täytyy sanoa, että palvelukulttuuri eroaa aika paljon turistipaikkojen ja normaalejen tsekkiraflojen välillä. Noh myös hinnoissa oli sitten mukava turistilisä ;) Illalla kävimme katsomassa Praha State Opera:ssa joutsenlammen, jonka jälkeen menimme vielä vanhan kaupungin aukiolle parille oluselle. Kyseisessä kuppilassa join Prahassaoloaikani kalleimman oluen; 0,4 litraa ja 120 korunaa. Kyseisellä hinnalla saa 6 puolen litran olutta dormin kulmilta =D Noh 120 korunaa on noin 4,9 euroa, joten ei se Suomihintoihin vielä järkyttävän kallista ole. Torstaiyönä yövyin vanhempien kanssa hotellissa, koska extra sänky maksoi hotellissa vain 10 euroa. Oli mukava vaihteeksi nukkua kunnon pehmeässä sängyssä, käydä normaalissa suihkussa ja syödä hyvä aamiainen.

Perjantaina oli sadepäivä, mutta kiertelimme kuitenkin kaupungilla ja lähellä keskustaa sijaitsevassa Palladium-ostoskeskuksessa. Illalla syötyämme hyvästelin vanhempani ja lähdin takaisin dormilleni pakkaamaan, sillä lauantaiaamuna oli lähtö Dresdeniin.

Dresden sijaitsee Saksassa, noin 2,5 tunnin junamatkan päästä Prahasta pohjoiseen. Matkassa meitä oli minun lisäkseni Luc, Mitja, Noemi, Reka Petra sekä lauantain myös ranskalainen Noemi. Saavuttuamme Dresdeniin majoittauduimme erittäin hyvään hostelliin, joka sijaitsi lähellä asemaa. Tämän jälkeen lähdimme kävelemään kohti keskustaa. Dresden on mukava sekoituis eriättin moderneja rakennuksia, sekä vanhan keskustan massiivisia palatseja. Kaupunki pommitettiin melkein maantasalle toisen maailmansodan aikana, mutta suurinosa vanhoista palatseista ja kirkoista on joko kunnostettu tai rakennettu uudestaan. Korjaaminen on kuitenkin vielä osittain kesken, joten kaupunkiin olisi mukava palata parin vuoden päästä uudestaan. Kaupunki vaikutti myös sellaiselta, jossa voisin hyvinkin helposti kuvitella asuvani.

Lauantai oli Dresdenissä kuuma ja aurinkoinen. Kiertelimme vanhassa keskustassa, joimme parit terassioluet ja otimme aurinkoa joenrannalla. Jokainen meistä onnistui polttamaan itsensä, sillä eihän nyt huhtikuussa aurinko vielä niin voimakkaasti paista =) Meikäläisen otsa hohkasi aika hyvin lauantai-iltana, joten päätin käydä ostamassa aftersun:a sekä sunnuntaita varten aurinkorasvaa. Emme lähteneet lauantaina mihinkään ulos, vaan hengasimme hostellilla ja menimme suht aikaisin nukkumaan.

Auringonpalvontaa. Taustalla Elbe-joki ja vanha keskusta.

Dresdenin palatsin sisäpiha.

Matkalaiset poseeraamassa.

Sunnuntaina kiertelimme enemmän Elbe joen toisella puolella ja kävimme syömässä erittäin hyvässä venäläisessä ravintolassa. Aurinkoa emme ottaneet hirveästi edellispäiväisistä palamisista johtuen. Prahaan lähdimme takaisin klo 17 junalla, jossa ei tietenkään minkäänlaista ilmastointia ollut. Ennen lähtöä ostimme Mitjan kanssa vielä tyylikkäät trabant leikkiautot, sillä suunnitelmat oikean trabantin ostamisesta eivät toteutuneet maalis- ja
huhtikuun surkeasta säästä johtuen.

Uuden trabantin onnellinen omistaja.